donderdag 9 februari 2012

VI | The Benriach PX sherry wood finish [speyside]

[distilleerderij] The Benriach
      [betekenis] 'Gevlekte berg' (uit Gaelic)
         [gebied] Speyside
       [leeftijd] 15 yo
          [vaten] Refill Bourbon en PX sherry
        [alcohol] 46%
          [prijs] € € €
           [waar] Gall&Gall, Pijnacker
  [datum aankoop] 07-12-'11
        [oordeel] 91 punten


Deze fles stond al een heel tijdje naar me te loensen en mijn schoonouders waren bereid hem voor me te kopen voor mijn verjaardag. Waarvoor mijn dank. En waarom ik hem wilde hebben? Ik ben gek op PX sherry. Heel simpel dus. Alleen is nergens te vinden hoe lang de rijping op PX vaten geduurd heeft.

Op de fles staat dat de whisky niet gefilterd is en dat het de natuurlijke kleur is. En die kleur is opvallend: Donker amber. Alleen de kleur is al robuust te noemen. De kleur is toe te schrijven aan de finish op de PX vaten. Kleine vaatjes (butts) van het huis La Frontera uit Andalusië. Hoe kleiner de vaatjes, hoe meer smaak deze zal afgeven op het product dat erin zit, een regel die overigens geldt op alle versnaperingen die op vaten worden gerijpt.

Het ruiken alleen al is een genot. Ondanks het hoge alcoholpercentage is daar niets van terug te ruiken. Wat ruik je wel: mout, rozijntjes, sherry, vanille. Heel aangenaam allemaal. 

Bij het proeven blijkt dat hij minder zoet(ig) is dan de geur doet vermoeden. In de smaak komt de rokerigheid naar voren die kenmerkend blijkt voor Benriach. Deze distilleerderij schijnt de rokerigste whiskies te maken van het vaste land (misschien op The Oban na, maar die heb ik nog niet geproefd). Het tweede slokje is minder heftig en laat de verfijnde smaak van de PX doorschemeren. Redelijk complex allemaal.

Een drupje water verandert de boel enigszins: het zoetere gedeelte komt naar voren en er zijn zelfs een tonen van drop en anijs te herkennen. Alsof je een andere whisky zit te drinken. De afdronk is lang en erg intens. De rokerigheid komt weer wat terug en laat een aangename smaak achter in je mond van een goede, licht zoete, sigaar.

Ik denk dat het contact met de PX vaten niet lang geweest is, omdat de PX (toch een vrij kenmerkende geur en smaak) lang niet zo naar voren komt als ik gedacht had. En zoals die wel naar voren komen bij bijvoorbeeld de Auchentoshan Threewood. Het zijn juist net de nuances die tevoorschijn komen en dat is eigenlijk ook wel heel mooi. Daarnaast zijn er maar 3.060 flessen van, en ik heb er één!

http://www.benriachdistillery.co.uk

  [kleur] 23
   [geur] 24
  [smaak] 21
[afdronk] 23

Geen opmerkingen:

Een reactie posten