maandag 13 februari 2012

VII | Redbreast 12yo [ireland]

 
         [gebied] Ireland
       [leeftijd] 12 yo
          [vaten] Bourbon
        [alcohol] 40%
          [prijs] € €
           [waar] Jelfra, Alphen aan den Rijn
  [datum aankoop] 14-04-2011
        [oordeel] 91 punten



De Redbreast. Robert kwam ermee naar de proeverij op 8 april. Onderzoek leert alleen dat het géén malt whiskey is, maar een blend. Een luxe-blend, dat dan weer wel. De whiskey is opgebouwd uit gemoute en ongemoute gerst. Overigens gebruiken alleen de Ieren ongemoute gerst voor hun distillaten. Dat is ook de reden dat het technisch gezien een blend is en geen malt. Na drie keer distilleren heeft de whiskey minimaal 12 jaar lang liggen rijpen op, naar ik vermoed, ex-bourbon vaten. Maar uitsluitsel hierin kon ik nergens vinden. Sowieso is er weinig informatie te vinden over deze mooie whiskey. Jammer.
De whiskey is amberkleurig en blijft licht tranen na het walsen. Maar de geur doet het hem: je ruikt fruit, karamel, vanille, basterd suiker, wat kruiden, een klein bittertje. Een vrij complexe geur waar veel te ontdekken valt.

De smaak is heel zacht. Licht alcoholisch, maar verder komen de eerder genoemde tonen volledig naar voren. Bij het tweede slokje is het alcoholische eraf en proef uitsluitend de dingen die ik wil hebben: karamel, basterd suiker, kruiden. Maar hij is ondanks die tonen allerminst zoet(ig) te noemen. Erg fraai. Een drupje water heeft als voordeel dat hij nóg zachter wordt. Verder verandert er niet zo veel.

De afdronk is lang en intens. Ik proefde nu wel een zoetje dat voor op de tong blijft hangen. Achter in de mond zijn het de kruidige tonen die beklijven. Ik wordt er lekker warm van.

Ik ben blij dat Robert deze whiskey meenam.


http://youtu.be/e8Vqgcs7VNE [Ralfy proeft Redbreast]

  [kleur] 22
   [geur] 24
  [smaak] 23
[afdronk] 22

Geen opmerkingen:

Een reactie posten