maandag 13 februari 2012

VIII | Grendronach Original [highland]

[distilleerderij] Glendronach
      [betekenis] Dal van de bramenhagen
         [gebied] Highlands, Huntly
       [leeftijd] 12 yo
          [vaten] Oloroso en PX
        [alcohol] 43%
          [prijs] € €
           [waar] Gall&Gall, Pijnacker
  [datum aankoop] 10-02-12
        [oordeel] 88 punten


Hij stond op mijn longlist voor de Wilde Whisky Dagen 2012 en hield het vol tot op mijn shortlist. Ik dacht dat het een Speyside was en ik wilde er graag nog een Highland bij hebben. En toen ik op vrijdagavond nog even goed naar de fles keek: Highland Single Malt Scotch Whisky. Daarna was de keus snel gemaakt. 

Klein onderzoekje leert dat de distilleerderij net ten oosten van de Speyside ligt. Ook leerde ik dat deze whisky uitsluitend op sherryvaten heeft gerijpt: de ene helft op Oloroso en de andere helft op PX vaten. Vandaar dat de kleur ook zo donker en intens is. Hij ziet er robuust uit.

In de geur valt van alles te herkennen, denk aan vanille, rozijntjes en mout (rook). Maar geen van allen overdadig, juist in een soort harmonie. Ik had meer de geur van de sherry verwacht. De smaak begint behoorlijk heftig. De alcohol springt wat in het oog, maar dat is juist niet hetgeen wat ik wilde proeven. Het tweede slokje daarentegen is compleet anders: dan is het scherpe kantje er vanaf en komen wel die sherrytonen naar voren. Maar ook nu is alles in harmonie. Sherry, eikenhout, rook. En toch ook nog steeds die 'bite'. 

Een drupje water maakt wat fruitige tonen los in de whisky, zowel in de geur als in de smaak. Daarnaast blijkt hij ook wat kruidig. En die kruidigheid blijft lekker lang hangen in de afdronk. Samen met wat subtiele hints van vanille en sherry. 

Aanrader voor zowel de ervaren whiskyliefhebber als voor een beginner. Hij is zacht, maar heeft heel wat karakter vanwege zijn sherryrijping. 

  [kleur] 22
   [geur] 21
  [smaak] 23
[afdronk] 22

Geen opmerkingen:

Een reactie posten