woensdag 15 februari 2012

IX | Auchentoshan 10yo [lowland]

[distilleerderij] Auchentoshan
      [betekenis] 'Hoek van het veld' (uit Gaelic)
         [gebied] Lowland, Dalmuir
       [leeftijd] 10 yo
          [vaten] Bourbon
        [alcohol] 40%
          [prijs] €
           [waar] Gall&Gall, Pijnacker
  [datum aankoop] 23-10-'10
        [oordeel] 76 punten 


Een whisky die niet meer gemaakt wordt. Auchentoshan heeft of een classic, ca 8 jaar oud, of een 12 jaar oude. Ik denk dat die laatste de 10 jaar oude heeft opgevolgd. Tevens heb ik nog een oude uitmonstering van het etiket. Tegenwoordig hebben ze een moderne, strakke uitstraling, die beter past bij de wat jongere doelgroep. Zoals ik. 

De kleur is kraakhelder en een beetje strogeel, waaruit ik opmaak dat er geen kleurstof (karamel) aan de whisky is toegevoegd. De whisky traant wel iets. In de geur ruik ik wat vanilletonen. Na een korte wals komt er ook wat bloemigs naar voren. Gras ook. Geen enkel spoor van maar welke rokerigheid dan ook.

Slokje dan maar. Heel zacht. Je merkt gelijk dat deze whisky drie keer gedistilleerd is. Één keer meer dan gebruikelijk is Schotland. Het is een beetje de Ierse stijl. Ook is de proef geen spoor van rook. Wel weer het bloemige. De whisky heeft een fris en vriendelijk karakter. Het tweede slokje smaakt grotendeels hetzelfde met toevoeging van een klein dropsmaakje. Een drupje water maakt geen verschil in zowel de smaak als de geur.

De afdronk is redelijk kort. En dat is jammer, want hij heeft op zich best een aangename smaak. Die zou ik graag wat langer proeven.

Het maakt van deze Auchentoshan een zeer toegankelijke whisky met een verfijnd palet aan geuren en smaken. Voor de fijnproever. Als hij nog ergens beschikbaar is tenminste.


  [kleur] 20
   [geur] 19
  [smaak] 22
[afdronk] 15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten