maandag 27 februari 2012

XIII | The Wild Geese [ireland]

         
         [gebied] Ireland
       [leeftijd] -
          [vaten] (Hoofdzakelijk) Bourbon
        [alcohol] 43%
          [prijs] € €
           [waar] Gall&Gall, Alphen aan den Rijn
  [datum aankoop] 14-12-2011
        [oordeel] 81 punten



Tijdens een proeverij bij mijn collega's in Alphen kwam ik na het proeven van allerlei lekkernijen deze whiskey tegen in het schap. Het opvallende eraan was de fles: strak, vierkant en geflankeerd door een feloranje doos. Ik houd er wel van als reclamejongens net even meer doen om de fles aan de man te brengen. Gelukkig was ik net jarig geweest en kon ik van mijn geïncasseerde VVV-bonnen deze Wild Geese aanschaffen.

Hij is goudkleurig en ook dat trekt mij aan. In de geur zit veel fruit, denk aan citrusvruchten, vanille en in de verte wat honing. Nergens staat beschreven wat voor soort whiskey's gebruikt zijn, maar de vanilletonen in de geur voeden mijn vermoeden van de bourbon vaten. Redelijk standaard dus. 

De smaak begint met een heel licht zoetje, maar dan ook heel licht, want de smaak ontwikkeld zich vrij snel door naar de eerder genoemde tonen in de geur: citrus, vanille en honing. Kleine toevoeging van klein kruidenpalet. Hij is voor een blend erg zacht. Dat heeft twee hoofdredenen: 1] hij is Iers, dus de gebruikte whiskey's zijn drie keer gedistilleerd en 2] de gebruikte whiskey's hebben een bepaalde leeftijd gehaald. Helaas kan ik over puntje 2 niets vinden, waar dan ook.

De afdronk is zacht, maar blijft niet overdreven lang hangen. Wat me overigens opvalt is dat na een paar slokjes, de geur wat zoeter wordt. Ik twijfel nu of er toch niet ook sherryvaten zijn gebruikt. 

Goede, zachte whiskey, maar wel aan de prijs. Maar ach, daar krijg je dan wel de meest strak vormgegeven fles voor terug. Kost ook wat.



  [kleur] 22
   [geur] 19
  [smaak] 22
[afdronk] 18

Geen opmerkingen:

Een reactie posten