dinsdag 24 januari 2012

IV | Jim Beam RedStag [US]

   
         [gebied] US, Kentucky
       [leeftijd] 4 yo
          [vaten] Bourbon
        [alcohol] 40%
          [prijs] 17,99
           [waar] Gall&Gall
  [datum aankoop] 24-01-'12
        [oordeel] 68 punten
 


Iets nieuws van Jim Beam: RedStag, een black cherry flavored Bourbon. De fles en de inhoud ervan zien er aantrekkelijk uit. En een whiskey met een vruchtensmaakje, dat lijkt me ook erg spannend. Nu zijn de meeste Amerikaanse whiskey's al wat zoetig, maar dit zal nog net even een stapje verder gaan.

Zodra je je neus in het glas steekt, ruik je de Amerikaanse vogelkers, zoals de Nederlandse benaming luidt. Een uitdagende, heftige, fruitige, zoete geur, waar de whiskey nog nauwelijks doorheen komen kan. Dan maar ervaren of wel whiskey proef.

Zo! Dat eerste slokje is heel erg goed. Hij is vrij zoet en daardoor ook heel zacht. De whiskey is zelfs een beetje stroperig, waardoor hij lang in je mond blijft hangen. Er zijn twee dingen die direct opvallen: [1] de smaak van de black cherry (wat stoerder klinkt dan de Nederlandse variant), die is prominent aanwezig en verdringt andere smaken naar achteren. En [2] de 'tranen' die achterblijven in het glas. Geeft nogmaals aan de hoge suikergehalte van de whiskey.

Ik vind het een geslaagde combinatie, maar, schrijf ik er meteen bij, na één glaasje is het mooi geweest en wil ik weer aan het échte werk. Ik denk dat de whiskey goed past bij de jonge generatie die de schotse whisky's nog te scherp vindt. Ik denk dat mijn vrouw de whiskey ook lekker vindt. Ervaren whisk(e)y-liefhebbers zou ik aanraden wat anders te kopen, tenzij je wel in ben voor wat anders.

Naast deze fusion met black cherry is er nog een nieuwe blend op de markt gebracht door Jim Beam: Devil's Cut. Whiskey gemaakt met onder andere de restjes whiskey die ín het hout getrokken zijn tijdens de rijping. Kan niet wachten tot die ook beschikbaar wordt.

www.jimbeam.com/red-stag

  [kleur] 23
   [geur] 17
  [smaak] 14
[afdronk] 14 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten