dinsdag 29 januari 2013

XXV | Glendronach 20 yo [highland]

[distilleerderij] Glendronach
      [betekenis] Dal van de bramenhagen
         [gebied] Highlands, Huntly
       [leeftijd] 20 yo
          [vaten] Europees eiken en tawny port vaten
        [alcohol] 46%
          [prijs] € € € €
           [waar] Passie voor Whisky, Rijswijk
  [datum aankoop] 7-12-'11
        [oordeel] 92 punten

Toen ik mijn Arran Ambassodor's Choice [<- klik!] kocht, nam ik voor mijn schoonvader deze Glendronach mee. Ik wist toen nog niet dat Glendronach tot mijn favoriete distilleerderij zou  uitgroeien. Nu wel, dus voeg ik deze bij mijn blog. 

Het mooie van deze whisky is: hij wordt al niet meer gemaakt. Althans, niet in deze hoedanigheid. Tegenwoordig is het een 15yo. Deze whisky wordt lang gerijpt op Europees eiken, hoe lang precies is niet te schrijven. Daarna een finish op oude tawny port vaten. Tawny port is de zachtere, mildere vorm van port. De vaten zijn kleiner dan van de bekendere ruby ports en geven daardoor meer smaak af, zowel tijdens de rijping van de port zelf, maar ook als die vaten worden hergebruikt voor de whisky.

De kleur is amberkleurig met een licht randje, natuurlijke kleur volgens de makers. De geur is zeer fruitig, denk aan pruimen, vijgen en dadels. Wat zoet ook dus. In de verte een hint vanille, maar daar moest ik wel mijn best voor doen. 

Dan de smaak: die is geweldig! Nog steeds dat fruitige en dat zoetige. Maar nu bijgestaan voor wat houttonen (nog meer vanille), wat kruiden (mediterraans), wat noten (pistache) en wat turf. Daardoor weet je dat het daadwerkelijk een whisky is. Wat een complexiteit! Ook proef je duidelijk terug dat er een fikse rijpingstijd achter zit, de whisky is zijdezacht.

Een drup water accentueert de noten en de kruiden. En wordt hij nog zachter van smaak. De afdronk blijft lekker lang hangen en laat wat sporen na in je keel. Deze whisky laat zich prima combineren met een kaasplankje. Waarom niet?


  [kleur] 24
   [geur] 22
  [smaak] 23
[afdronk] 23   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten